RYGGSÄCKSLIV..

tisdag 18 augusti 2009

Eftersök!!


Det är sällan roligt!
Men med en bra hund så är saken klar!
Så var nu inte fallet igår!
En bock blev skjuten strax innan nio i vårat jaktlag!
Från mitt pass på en skjutstege, hördes två skott med knappa minuten
emellan!
Jag tänkte, att kanske liiite väl sent att skjuta, men han fick den nog!
Möjligtvis en räv då kanske, tänkte jag!!??
Men jaktradions komunikation sa annat!
Bocken blev skjuten på ca 175 meters håll, på ett gärde!
Men mörkt och svårt att hitta, då den tydligen gått en bit!
Första skottet en ren bom, nästa en lungträff!
Det var han ganska så säker på!!
Alltså hämta en eftersökshund, ficklampor, försöka reda ut skottplatsen!
Det var inte det lättaste, då gärdet bestod av alltför många vattenpölar!
Och hunden ifråga var såå ivrig att få både jaga, hälsa på folk, och det luktade
nog både det ena och det andra!
Nu var ju detta inte en så erfaren hund vad gäller att spåra, men träning fick han!
Efter två timmars damsugning av området i en radie av ca 300 meter gav vi upp,
för att tidigt, då det ljusnar gå på igen!'
Och mycket riktigt, rådjuret hade lagt sig i sårlega, ca 50 meter från skottplatsen!
Ett bra skott i lungan, om än lite lågt kanske!
Hunden blev lycklig, och skytten likaså!
Det är aldrig kul om man inte hittar villebrådet!
Dom behöver alltå inte gå så långt för att man inte ska kunna se dom!
Är väldigt duktiga på att kaumoflera sig i naturens färger!
Ett lyckligt slut i allafall..//
OVER AND OUT..//

3 kommentarer:

Mamma Melissa -ung änglamamma och gravid sa...

Tur att ni hittade honom!:.)

Anonym sa...

Tack för dina vänliga och uppmuntrande ord. De värmer i en jobbig stund.
Tur att det ordnade sig för er.
Ha en fin kväll och sov gott inatt.
Kram från Ulrika.

Graavid på 17 år sa...

Haha ja de kan jag hålla med dig om! :)

Ojj så trevligt med tre bloggar, då får jag läsa mycket, vilket jag gillar att göra :)

Ha en super bra dag!

Kram(=